Hålla sig aktiv under vintern

Vintern är en tid då många av oss känner oss slöare och mer orklösa. Somliga påverkar mer än andra, men i det stora hela ser man ändå en minskad aktivitet i genomsnitt. Men så länge man ser till att vara medveten om denna effekt kan man också ta steg för att hålla sig mer aktiv.

En väldigt stor bov i detta drama är solen. Färre soltimmar betyder ökad produktion av melatonin i kroppen, även känt som sömnhormonet. Och trots att detta då blir ett mer naturligt tillstånd under vinter månaderna tjänar vår hälsa på att vi aktivt motarbetar tröttheten.

Vinter är därför en bra tid att skaffa en medlemskap på ett gym och regelbundet använda det. Satsa på att skaffa några lämpliga plagg och ta en tur på ett löpband eller träningscykel ett par gånger i veckan. Träning ger trots allt mer energi, vilket man speciellt vill ha under vintern.

Att äta hälsosamt och näringsrikt får oss också att må bättre och bli piggare. Frukt och grönsaker är ju något vi alla vet åstadkommer detta, men även protein är viktigt att få i sig för att ha gott om energi. Kyckling, skinka och fisk är alla bra proteinkällor.

Att försöka vara ute som mycket som möjligt medan solen faktiskt är uppe hjälper också. Under arbetstid är det en bra idé att gå ut på lunchen, även om det är riktigt kallt. Sitter man nära ett fönster och jobbar kommer även detta hjälpa.

Är man en av dem som blir speciellt påverkad av denna effekt under vintern kan man också överväga att investera i en ljusterapilampa. De ger inte samma effekt som att vara ute i solen men ger bättre ljus än vår vanliga belysning.

About